I KK Debatt den 2 februari ställer Björn Blid (S) några frågor till Fredrik Andersson (M) angående hans och Lotta Prennfors debattartikel, där båda vill fokusera på vad lärarna kan komma med för åtgärdsförslag när det gäller resultatkatastrofen med icke godkända grundskoleelever efter 9:an.Speciellt en fråga är mycket intressant där
Björn (med den äran) i många år stridit för att kommunen skall följa FN:s barnkonvention i besluten.
Nämligen frågan –”vad ska föräldrar till barn med särskilda behov/funktionshinder förvänta sig för stöd i skolan”!
En oerhört viktig fråga med tanke på att skolresultatet efter grundskola kan vara en indikation på att det inte
satsat rätt medel och resurser på dessa barn i tidig ålder. Björn är även inne på förskola och fritidsverksamheten
i sina frågeställningar. I många år har pedagoger i förskolan larmat om att det redan inom förskolan synas vem
och vilka som behöver och kommer att behöva stöd i den framtida skolgången.
Det är en sak till jag reagerade på i Björns debatt, att han vet att Helena Edrenius (S) –”fokuserar på eleverna”!?
Här reser sig nackhåren på mig då vi i VTL äskade 6,0 miljoner extra till skolan med tanke på de problem vi har i skolan. Nedröstat!
Dessutom yrkade vi på att inte genomföra den besparing på skolan med 6,8 miljoner som S yrkat på! Nedröstat.
När vi blev nedröstade i oppositionen yrkade vi på att denna enorma besparing skulle gå på en remissrunda i verksamheterna, just för att få in förslag som –”gjorde minst skada”! Dessutom skulle det för politikernas räkning medfölja en konsekvensanalys ur ett barnperspektiv! Detta röstades ner direkt utan åtgärd. Nu ställer sig frågan om Björn Blid som inte sitter i Barn och Utbildningsnämnden har fått en hörsägen, att Edrenius är en ordförande som fokuserar på barnen.
Jo tjena! Jag uppskattar när vi faktiskt håller oss till fakta, men även till sanningen.
Om vi återkopplar tillAndersson och Prennforsdebatten, så kan jag inte erinra mig eller varit med om att besluta
om att hindra lärare i någon form att utöva sitt jobb som pedagoger. Att leda och fördela arbetet mot våra uppsatta mål är inte en politisk fråga. Däremot skall vi se till att nödvändiga resurser kommer in i klassrummen. Vi skall därför en gång per år fråga inför budgetarbetet vad förvaltningen behöver. Här kommer majoriteten med ett förslag som
år efter år inte finansierar de faktiska kostnaderna. Detta skall vi jobba med och för. Självklart skall vi ställa
frågorna till förvaltningen, men vi politiker har förvaltningschefen som kontaktyta ner i organisationen.
Jag tvingas tyvärr använda uttrycket –”stoppa fingrarna i syltburken” alldeles för ofta i debatterna, vilket innebär att politiker är nere i verksamheterna och petar som vi klart och tydligt givit förvaltningschefen delegation på.
Visst frestar det att peta här och var i verksamheterna, speciellt när man yrkesmässigt jobbar i verksamheten man även beslutar medel till. Detta är både bra och mindre bra. Förhoppningsvis bra…
Hans Averheim (VTL)